Dansen voor het brein


“I believe that everybody would like to live an independent and healthy life, for as long as possible. Physical activity is one of the lifestyle factors that can contribute to this, counteracting several risk factors and slowing down age-related decline. I think dancing is a powerful tool to set new challenges for body and mind, especially in older age.” - Dr Kathrin Rehfeld

Dans houdt dementie buiten

Al tijden roepen we dat dansen gezond is voor conditie en geest. Maar nu heeft een groep Duitse onderzoekers een serieus onderzoek gedaan met 26 deelnemers van gemiddeld 68 jaar oud.* De helft van de groep deed 18 maanden mee aan een fitness programma met activiteiten als fietsen, wandelen en Nordic Walking. De andere helft leerde wekelijks een nieuwe dans aan. Bij beide groepen had beweging een positief effect op het geheugen, maar bij de dansers was dat effect aanzienlijk groter. De zestigers die met regelmaat een dansles bezochten trainen daarmee namelijk de hippocampus. Dat is een deel van het brein dat het geheugen ondersteunt en de aanmaak van nieuwe cellen bevordert.

Dans is zuurstof voor je brein Karin Rehfeld, een van de wetenschappers achter het onderzoek, zegt: "Ik denk dat dansoefeningen een krachtig instrument zijn om lichaam en geest uit te dagen, zeker op latere leeftijd. We leerden de ouderen die deelnamen aan de dansgroep steeds nieuwe dansroutines in verschillende genres, zoals jazz, latin en linedance”. Alle bewegingen die horen bij een dans, aangeleerd of geïmproviseerd, zorgen ervoor dat je reptielenbrein wordt aangesproken en je hersenactiviteit wordt gestimuleerd. Tegelijkertijd verbetert je lichaamshouding en coördinatie.

Hoe dan?

Volgens wetenschappers bestaat het brein uit 3 lagen: het zoogdierenbrein, het menselijke brein en het reptielenbrein. Die laatste is de oudste laag in onze hersenen en regelt de ademhaling, lichaamstemperatuur en je hartritme. Maar ook grove motoriek zoals lopen, rennen of meedeinen op de muziek. Wanneer je beweegt reageert dit deel van de hersenen, en zorgt ervoor dat het hele brein meer zuurstof krijgt. Waardoor het brein in zijn geheel weer beter haar werk kan doen.

Dans maakt gelukkig Maar ook het zoogdierenbrein, jonger dan het reptielenbrein, heeft profijt van dansbewegingen. Het zoogdierenbrein maakt namelijk oxycotine aan, verantwoordelijk voor vermindering van stressgevoelens en het stimuleren van sociaal gedrag. Het zoogdierenbrein registreert de gezichtsuitdrukkingen en emoties van mededansers, en zorgt daarbij dat er oxycotine vrij wordt gelaten. Dat is waarom dansen zo gelukkig maakt.

We kunnen nog wel even doorgaan, maar de uitslag is duidelijk: dansen is gewoon op allerlei vlakken hartstikke gezond. Zeker voor mensen boven de 60.

* Kathrin Rehfeld, Patrick Müller, Norman Aye, Marlen Schmicker, Milos Dordevic, Jörn Kaufmann, Anita Hökelmann, Notger G. Müller. Dancing or Fitness Sport? The Effects of Two Training Programs on Hippocampal Plasticity and Balance Abilities in Healthy Seniors. Frontiers in Human Neuroscience, 2017; 11 DOI: 10.3389/fnhum.2017.00305 – Lees hier meer: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475381/


Stichting Dance Connects

Oostakkerstraat 39

1066 HR Amsterdam

info@danceconnects.nl

+31 (0)6 19 16 49 26

NL91 RABO 0305064290

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je hier in!